Bild
Nästa artikel

Genomgång av kandidaterna 2013

Nyheter

Efter de senaste årens el- och designchocker förefaller kandidaterna till titeln Årets Bil 2013 en smula avslagna. Här finns dock många kompetenta modeller vilket kan komma att ge den jämnaste omgången på länge.

De senaste åren har vi fått favorittippade vinnare så som elbilen Nissan Leaf och plug-in hybriden Opel Ampera. Dessa i högsta grad innovativa bilar har naturligtvis dragit till sig mycket uppmärksamhet och även många av jurymedlemmarnas röster. Den här gången kommer det att bli tuffare. I år finns ingen solklar segrare men många bra bilar och det innebär att juryns röster kommer att spridas på fler kandidater. Det öppnar för överraskningar!
 

Efter 49 år i branschen är Årets Bil en synnerligen etablerad institution som den europeiska bilindustrin tar på största allvar. Det märks tydligt på uppslutningen till det årliga biltestet i byn Tversted på danska Nordjylland. 19 av juryns 58 ledamöter fanns på plats vilket lockade 29 kandidater från 31 hoppfulla biltillverkare (två modeller är gemensamma för två tillverkare) till Danmark, ivriga att låta sig granskas och jämföras.
 

Testveckan arrangeras av de sex nordiska tidningarna som ingår i Årets Bil. Det lilla lägenhetshotellet Tannishus fylls till bredden av motorjournalister, fotografer, tekniker och branschfolk. I år var det nytt rekord med 140 anmälda deltagare. Gemensamt för nästan alla dessa är ett brinnande bilintresse – det uppstår intressanta diskussioner runt middagsborden när dagens intryck ska stötas och blötas.
 


I ett låst rum bakom receptionen på Tannishus sitter en stor nyckeltavla på väggen. Där hänger nycklar till de 70-tal bilar som står parkerade på området. Vi journalister väljer den vi vill köra för stunden, tar nyckeln och åker vart vi vill under max en timme.
 

Själv är jag ny på posten. I mars efterträdde jag Marianne Sterner som pensionerades efter 26 års tjänst i juryn. Marianne har låtit mig ärva sin testslinga runt landsbygden kring Tversted. Totalt 58 km som tar någonstans kring 50 minuter att köra. Underlaget varierar från bordsskiveslät dansk, tyst asfalt till något som närmast liknar norrländsk tjälskadeväg. Här finns snabba kurvor, små byar, hyfsat branta backar och även några snabba landsvägsetapper.
 

Det hela sker dock på allmänna vägar så för att kunna sätta bilarnas köregenskaper på mer utslagsgivande prov, körs de även genom Vi Bilägares klassiska undanmanöverprov på flygfältet i intilliggande Sindal. Men bakom ratten i detta moment sitter nu som förr Marianne Sterner!
 

Intrycken samlas och under kommande månader grunnar vi i juryn på vilka sju som vi anser ska få komma till final. En omröstning hålls den 14 december och resultatet av den offentliggörs måndagen den 17 december. Därefter jobbar vi vidare med att bedöma finalisterna, en ny omröstning hålls i slutet av februari och den slutliga vinnaren presenteras sedan i samband med bilsalongen i Genève den 4:e mars 2013.
 

Golfklassen:
Nya Volkswagen Golf är snudd på självskriven i finalen. Den sjunde generationens Golf är rymligare men samtidigt lättare och därmed också bränslesnålare. En mängd miljöalternativ är på gång, bland annat för etanol och el. Dessutom innehåller nya Golf flera aktiva säkerhetssystem.
 

Hyundai i30 och Kia Cee'd är två exempel på den koreanska bilindustrins stora lyft under senare år. Nu är produktegenskaper, design och kvalitetskänsla väl ikapp de europeiska konkurrenterna. När det gäller garantier är Hyundai och Kia ofta överlägsna. Vi saknar dock ännu de aktiva säkerhetssystemen och kanske skulle Hyundai och Kia behöva en mer progressiv attityd till miljövänligare motorer för att kunna vara säkra på att ta hem en finalplats.
 

Nya Subaru Impreza delar de flesta komponenterna med crossovern XV. Fyrhjulsdrift och boxermotor till trots är bilen inte särskilt nyskapande. Finalchansen är liten.
 

Skoda Rapid är en smart lågprisbil, byggd för en värld i kris. Rymlig, praktisk och prisvärd kommer den säkert att finna många kunder i mellanklassen. Men till och med designchefen själv beskriver Rapid som "en modest bil" och sådana når sällan finalen i omröstningen om Europas mest exklusiva bilutmärkelse.
 

Lilla premiumklassen:
Nya Audi A3 är nästan allt som nya Golf är, fast lite bättre. De två delar Volkswagengruppens nya modulära plattform MQB. Audis åkkomfort, väghållning, instrument, upplevd kvalitetskänsla med mera håller högsta klass. Men priset blir högre än för Golf, miljöalternativen blir färre och någon A3 Avant lär inte komma. Trots det kan många jurymedlemmar komma att rösta på A3 som en av finalisterna.

Volvo V40 är vid det här laget väl känd för Vi Bilägares läsare. Även europeiska motorjournalister känner numera till Volvos säkerhetsinnovationer med bland annat krockkudde för fotgängare och automatisk kökrocksbroms som standard. Tillsammans med låg förbrukning, snitsig design och en hel del körglädje, borde det kunna räcka för att Volvo ska ta sig till final. Mercedes B-klass levererade förra årets största överraskning när den snöpligt nog missade finalen. A-klass bygger på samma plattform men har mer opraktisk kaross och sämre komfort. Den pigga designen till trots får A-klass svårt att hävda sig i år.
 

Småbilar:
Opel Adam är spektakulärt designad och egentligen numret mindre än bilarna från Peugeot och Renault. Opel gör ett stort nummer av den valfrihet kunden har att bygga sin egen bil i form av lyxig extrautrustning samt mängder av färg- och materialval. Däremot kan kunden inte välja några spännande miljömotorer eller aktiv säkerhetsutrustning. För Opel verkar utanverket varit huvudsaken den här gången. Jag tror inte det räcker för en finalplats.
 

Peugeot har arbetat med viktminskning som fokus för nya Peugeot 208. Omkring 1/10 av vikten har bantats bort trots att innerutrymmen blivit bättre och säkerhetsnivån behållits. Nya 208 är kul att köra och praktisk att använda. I det snålaste utförandet (1,4 e-hdi 68hk) drar bilen bara 3,4 l diesel/100 km enligt deklarationen. Måhända har den chans till en finalplats.
 

Renault Clio är en storsäljare också i Sverige och lär inte tappa mark när den nya modellen nu kommer ut. Fina utrymmen, trygga köregenskaper och fin komfort lovar gott. Nästa år kommer även Clio som kombi och har god chans att komma till final.
 

Laddhybrider:
Volvo V60 har valt en påkostad väg med filosofin att kunden ska kunna välja Volvo V60 Plug-in Hybrid i konkurrens med andra livsstilskombibilar med sexcylindriga dieselmotorer utan att behöva försaka något i prestanda. Bilen är oerhört kompetent men prislappen lär skrämma bort många köpare. Dessutom tar det stora batteriet ytterligare några cm av V60:s redan ganska begränsade bagageutrymme i anspråk.
 

Toyota har valt en annan väg med laddhybriden Toyota Prius Plug-in Hybrid. Batteriet är mindre än i Volvon och Prius PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) kommer som bäst 25 km på eldrift. Fördelen är att man inte behövt offra något bagageutrymme för att få plats med batteriet.

Ingen av dessa lär komma till final i år.
 

Flexbilar:
Fiat är ofta favorit i dessa sammanhang och nya Fiat 500L har även den en god chans att ta sig till final i Årets Bil 2013. Men inte tack vare familjenamnet utan helt på sina egna meriter. Fiats nya lilla flexbil har bara namnet gemensamt med småbilen 500. Fiat 500L är rymlig, praktisk och riktigt komfortabel. Den kommer med automatisk kökrocksbroms och snart även i en version som går att köra på biogas.
 

Även Fords lilla flexbil på Fiestabas, Ford B-Max, är en het kandidat till finalen. Avsaknaden av dörrstolpar är kanske lite av en gimmick. Oavsett detta är B-Max en praktisk och komfortabel småbil med bekvämt hög sittställning och moderna säkerhetsdetaljer som kökrocksbroms och ett system som automatiskt ringer SOS och meddelar bilens position om någon av krockkuddarna löser ut.
 

Sjusitsare:
Dacia Lodgy är i princip en moderniserad Dacia Logan, en rymlig, enkel, familjebil för den som inte kräver så mycket mer än praktisk transport. Nytt är bland annat att Lodgy har begåvats med anti-sladdsystem. Dessutom visade sig Lodgy gå överraskande bra i vårt undanmanöverprov! Trots detta är knappas rumänska Lodgy någon finalist.
 

Hybriden Toyota Prius+ delar de flesta komponenter med vanliga Prius men har ny, rymlig kaross och ett nytt litium jon-batteri som är placerat under mittkonsolen istället för det metallhydrid- batteri som sitter under bagagerumsgolvet i Prius. Det har gett möjlighet för två extra säten längst bak samt ett rejält förvaringsutrymme under bagagerumsgolvet. Flexibilitet, rymd och låg förbrukning har redan gjort Prius+ till ny favorit hos Stockholms taxibolag men det är tveksamt om den klarar en finalplats i årets hårda konkurrens.
 

Mellan- och storbilsklassen:
BMW får med all rätt fått mycket beröm för nya BMW 3-serie. Snål, snabb, sofistikerad och numera med fullt tillräckliga utrymmen. Dyr i inköp men med stabilt andrahandsvärde och låga ägandekostnader. BMW 3-serien tillhör de heta kandidaterna till en finalplats.
 

Chevrolet Malibu är däremot iskall. En stor sedan utan några egentliga innovationer, baserad på samma plattform som Opel Insignia och Saab 9-5, räcker inte långt i det här startfältet.
 

Kia Optima är intressantare men lär också få svårt att ta sig till final. Snygg design och med fin inredning, hög komfort och numera också tillgänglig i hybridutförande. Men återigen, var är de aktiva säkerhetssystemen?
 

De finns i alla fall på plats i nya Mazda6 som lanseras strax före årsskiftet i Sverige.  Nya 6:an är en rasande elegant vagn, smart konstruerad enligt Mazdas nya ”Sky Active”-koncept, en filosofi för att bygga energisnålare bilar. Nytt hos 6:an är bland annat ett system för bromskraftsåtervinning där rörelseenergi omvandlas till elektrisk energi och lagras momentant i en superkondensator. Dessutom är Mazda6 rymlig, bekväm och kul att köra. Kan mycket väl gå till final.
 

Sportbilar:
Lättare, snålare, snabbare och lyxigare än någonsin är det inte tu tal om att stora Mercedes SL500 är en väldigt kompetent bil. Däremot innehåller den knappast tillräckligt många spännande lösningar för att ta plats bland de sju. När prislappen närmar sig miljonen blir kraven också väldigt höga.
 

Då är det kanske lättare för Toyota GT86/Subaru BRZ som tävlar som en kandidat, att ta sig genom nålsögat. För strax över 300 000 kronor får man en 2+2-sitsig, bakhjulsdriven sportcoupé med 200 hk stark boxermotor. Bilen är byggd med nöje i fokus och är också förbluffande underhållande att köra. Men är "körglädje" i dessa dagar tillräckligt för att en bil ska kvalificera sig till final i Årets Bil 2013? Jag är tveksam men svaret får vi den 17 december.
 

Suvar:
Nya Mitsubishi Outlander är en helt ny generation suvar från den japanska tillverkaren. Särskilt intressant är att den redan från projekteringsstadiet förberetts som laddhybrid. Den versionen lanseras till sommaren. Varsin elmotor driver fram respektive bakaxel, batterierna är gömda under golvet och inkräktar inte på kupéutrymmet. Batterierna ska ge omkring fem mils räckvidd på el. Mitsubishi påstår att merkostnaden för plug-in hybriden kan bli så låg som 30 000 kronor, jämfört med Outlander med 2,2-liters dieselmotor. Outlander kan mycket väl skrälla och ta sig till final.
 

Hyundai Santa Fe har uppdaterats med ny kaross med bland annat en aktiv motorhuv som hoppar upp och erbjuder påkörda fotgängare en mjukare islagsyta. För övrigt är den en stor, bekväm och lite gungig suv med en hel del amerikansk känsla. Inget fel i det men det lär inte räcka för att nå final i Årets Bil.
 

Crossover:
Dessa fyra kandidater rör sig i gränslandet mellan praktisk kombi och fyrhjulsdriven terrängbil. Citroën C4 Aircross och Peugeot 4008 är två varianter av samma bil och är egentligen inte heller nya. De delar det mesta med Mitsubishi ASX som kom redan 2010 och som i sin tur byggde på komponenter från Mitsubishi Outlander generation två med debut år 2005. C4 Aircross och Peugeot 4008 är trivsamma representanter för klassen men tillför kanske inte så mycket nytt och når knappast finalplats.
 

Subaru XV är en duglig transportör som har sina trogna fans. Permanent fyrhjulsdrift och boxermotor är klassiska kännetecken för Subaru och även för modellen XV. Finalplatsen lär dock bli svår att nå för Subaru. Frågan är också om Honda CR-V klarar att klättra upp på pallen, sin förbättrade fyrhjulsdrift till trots. Modellen påminner om den gamla men är helt ny. Lägre förbrukning, bättre utrymmen och uppfräschad interiör kan räcka för att hålla CR-V kvar bland storsäljarna i klassen men Årets Bil blir den knappast.
 

Nya Opel Mokka började som ett designkoncept som sedan ingenjörerna fick i uppdrag att förverkliga. Den kommer att erbjudas med två- eller fyrhjulsdrift och med bensin- eller dieselmotor. Hög sitthöjd ger fin överblick. Visst ser Mokka tuff ut men det räcker knappast till för en finalplats. Även här saknas intressanta miljöalternativ och aktiva säkerhetssystem.
 

Fler kandidater:
Sedan testet i Danmark har Porsche Boxster och Range Rover tillkommit som kandidater.

Tidigare vinnare:

2012: Opel Ampera
2011: Nissan Leaf
2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes-Benz 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.