
1964: Rover 2000
Den sista Rovern före Leyland var designad av David Bache och producerades i olika versioner i totalt drygt 320 000 exemplar, så länge som till våren 1977. En tekniskt mycket avancerad bil, med självbärande konstruktion som kläddes med karossplåtar. "Dubbla karosser" sades det och Rover fick rykte om sig att vara säkrare att krocka i än andra. De Dion-bakaxel, gav hög åkkomfort men litet bagageutrymme – därför erbjöds montering av reservhjulet på bagageluckan. Även framvagnen var mycket avancerad, med horisontellt monterad skruvfjädring, "coil over". Modellen fanns också som TC med dubbla förgasare och som Rover 3500 med en lättvikts-V8 man köpte från GM och som fortfarande används av en del mindre tillverkare. Motorn i 2000 bil var en nykonstruerad fyrcylindrig tvåliters med enkel överliggande kamaxel och 90 hk.
76 poäng