Bild
Nästa artikel

1971: Citroën GS

Årets bil

Den samlade motorpressen hyllade den aerodynamiska (så aerodynamisk en luftkyld bil nu kan bli) coupén och kombin med boxermotor och framhjulsdrift. Det var första gången vi fick se luftfjädring i den här storleksklassen, vilket var ett viktigt skäl till att den låg så fint på vägen. Skivbromsar på alla hjul och känslig kuggstångsstyrning bidrog också. Inget fartmonster med en luftkyld 1- och 1,2-litersmotor på 55 och 60 hästkrafter.

 

233 poäng
Andra plats:  Volkswagen K 70 - 121 poäng
Tredje plats:  Citroën SM - 105 poäng
 
Har du haft en Citroën GS? Kommentera gärna nedan om dina upplevelser.
 

Kommentarer

#1
Ernström
2012-03-07 13:35

I Sverige blev VW K70 Årets Bil. Varför? Jo den var först med diagnosuttag!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.